PEKDIS CAW. LAWAS

"Service Beyond Ordinary Because Of Allah"

Monday, September 04, 2006

Samseng Bolosi Sekolah - Utusan Melayu

Samseng bolosi sekolah -- Kegiatan kumpulan rekrut pelajar dikenal pasti – Hishammuddin
Oleh Radhuan Hussain


JERANTUT 3 Sept. – Kementerian Pelajaran mengenal pasti kumpulan kongsi gelap yang melakukan kegiatan merekrut pelajar sekolah untuk menyertai kumpulan mereka.
Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, kumpulan terbabit dikesan menyelusup ke dalam sekolah dengan menjadikan pelajar sebagai sasaran.

Malah katanya, ada kumpulan haram terbabit bertindak melakukan kegiatan seumpama itu dengan mendekati pelajar sekolah di kafe siber bagi tujuan yang sama.
Sehubungan itu Hishammuddin menegaskan, beliau bersama Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan akan bekerjasama menjejaki kumpulan gengster atau kongsi gelap terbabit yang melakukan perbuatan tidak bertanggungjawab itu.

‘Saya dan Musa tak takut atau bimbang, kami beri amaran kepada mereka ini, kita tidak akan berkompromi dengan mereka.
“Kita akan buru mereka sampai ke hujung dunia, sebab mereka cuba mempengaruhi orang (pelajar) yang tak berdosa,’’ katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan majlis pelancaran Kempen Menangani Gejala Disiplin Murid di Dewan Majlis Daerah Jerantut di sini hari ini.

Hishammuddin turut memberi amaran kepada kumpulan terbabit supaya jangan mencabar kerajaan khususnya Kementerian Pelajaran berhubung kegiatan haram itu.
‘‘Kita tahu sekolah mana, negeri dan kumpulan gengster mana terlibat, jangan main- main dengan saya,’’ tegasnya.

Beliau bagaimanapun tidak memperincikan sekolah, negeri atau kumpulan kongsi gelap yang dilaporkan terlibat tetapi menambah, tindakan tegas akan diambil membabitkan kerjasama dengan polis.Sementara itu, Hishammuddin berkata, serentak dengan pelancaran kempen menangani gejala disiplin murid tersebut, beliau berharap semua pihak akan memainkan peranan secara bersepadu untuk menjayakannya.

Beliau turut meminta kerjasama pihak media untuk sama-sama berperanan menangani gejala terbabit demi kepentingan semua pihak.Menerusi kempen itu, beliau mencadangkan semua pengarah pelajaran di setiap negeri mengikut garis panduan berdasarkan kesesuaian negeri masing-masing dalam melaksanakan kempen itu.

“Pelbagai cara untuk tangani masalah ini dan setiap negeri mungkin berbeza untuk melaksanakannya, pengarah diberi kepercayaan dan mandat kerana mereka lebih tahu,'' tambahnya.

Turut hadir, isteri beliau, Datin Seri Tengku Marsilla Tengku Abdullah; Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Noh Omar, Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan Pengarah Pelajaran Pahang, Datuk Ahmad Azmey Abu Talib.


Harap-harap samseng belum masuk kat sekolah di Lawas.Amiin.

"Disiplin Teras Kecemerlangan"

setiausaha.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home