PEKDIS CAW. LAWAS

"Service Beyond Ordinary Because Of Allah"

Sunday, October 29, 2006

Amalan Kongsi Raya:Perlukan Penilaian Semula

Baru-baru ini dan dalam beberapa tahun kebelakangan ini kita begitu gah dengan amalan kongsi raya yang telah menjadi sebahagian daripada tentatif tahunan budaya dan kelangsungan integrasi antara kaum.Amalan kongsi raya ini telah disentuh secara lunak oleh Al Fadhil Mufti Perak akan tetapi sentuhan Al Fadhil Mufti tenggelam bersama hiruk pikuk gendang tarian naga atau gendang tarian burung merak dan seumpamanya.Kita juga masih tidak lupa dengan isu ketua jabatan syariah Takaful Malaysia yang telah mengeluarkan kenyataan berkaitan amalan raya yang dianggap 'panas' oleh kebanyakan orang.Lalu apakah pendirian kita selaku barisan pelapis pertahanan akidah Islamiyah.

Berikut ialah laman web islam-0nline yang telah memuatkan salah satu kenyataan al-Qaradhawi yang berbunyi :

Maksudnya lebih kurang : Dan dia (al-Qaradhawi) berkata tentang mengucap tahniah kepada perayaan Yahudi dan Kristian : "Ini (ucap tahniah) termasuk dari hak-hak bersama. Jika seorang ahli kitab datang dan mengucapkan tahniah kepada kamu dengan perayaan kamu, dan dia berkongsi kedukaan dan musibah kamu, dan dia mengucapkan ta'ziah kepada kamu dengan kedukaan dan musibah tersebut. Maka apakah pula yang melarang kamu dari memberi tahniah dengan perayaannya dan dalam kegembiraannya dan kamu ucap takziah dalam musibah yang menimpanya. Allah berfirman : "Apabila kamu dihormati dengan satu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik, atau balaslah dengan yang serupa." (al-Nisak : 86). Ini tidaklah bermakna kita menyambut perayaan mereka bersama mereka. Sebaliknya kita hanya mengucapkan tahniah sahaja. Inilah daripada kebaikan dan keadilan yang datang bersama agama ini (Islam)."

Berdasarkan kenyataan ini, yang hanya dibenarkan adalah ucap tahniah dengan perayaan. Adapun menyambut bersama ia tetap terlarang. Maka kita tidak menghadiri rumah terbuka mereka, kerana itu termasuk sebahagian daripada merayakan perayaan mereka.

"Sesungguhnya agama yang diredhai disisi Allah ialah Islam"

Setiausaha.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home